Link Within

Blog Widget by LinkWithin

Filem Melayu Makin "Sesat"

>> Selasa, 5 Mei 2009

Inilah realiti dunia perfileman Malaysia masakini. Filem yang langsung tidak mencabar minda malah lebih memandulkan otak penonton. Kebanyakan filem-filem Malaysia hanya tahu mengetengahkan cerita berunsurkan lawak, hantu, gejala sosial, cinta monyet dan sebagainya. Lihat saja lambakan filem seperti "Anak Halal", "Remp-it", "Impak Maksima" yang masih rendah harga diri dan maruahnya. Ikhtilat, berpeluk, bercium, dedah sana, dedah sini. Adakah ini yang diajar oleh Rasulullah? Bersetuju dengan pendapat Dato' Seri Dr Rais Yatim, filem-filem yang hendak dihasilkan seharusnya menggambarkan wajah Malaysia yang kaya dengan nilai ketimuran, kesantunan dan pegangan agama.

Adakah ini wajah sebenar masyarakat Malaysia?

Kenapa perlu diangkat martabat MAT REMPIT? Apa baiknya menjulang nama BOHSIA? Khuatir setelah "Remp-it" difilemkan, mat-mat rempit ni akan rasa "dihargai" menyebabkan mereka makin berkuasa di jalan raya. Gerunnya apabila perkataan dan gejala BOHSIA sudah sebati dengan masyarakat, menyebabkan bilangan mereka semakin bertambah dan tidak mustahil masyarakat akan terbiasa dengan firqah-firqah ini malah mungkin lebih dipandang mulia dari pendakwah. Nauzubillah!

Teruja dan kagum dengan filem-filem Indonesia dan Iran yang banyak menerapkan unsur -unsur dakwah dan akhlak Islamiah. Sudahkah anda menonton filem “Sang Murobbi” yang mendapat sambutan menggalakkan itu? Tidak teruja dan tersentuhkah anda dengan filem “Children of Heaven” yang sarat dengan nilai-nilai moral yang tinggi? Melalui filem-filem ini, dapat dilihat dengan jelas bagaimana bangsa Indonesia dan Iran itu diangkat tinggi, bermaruah dan dihormati. Filem kita pula bagaimana? Tepuk dada tanyalah iman.

Entri ini ditulis bukanlah bertujuan untuk meng'condem' filem-filem melayu apatah lagi menghina bangsa sendiri tetapi lebih kepada untuk menegur agar kita sama-sama dapat memperbaiki dan mempertingkatkan keadaan kita supaya menjadi lebih baik.

Firman Allah dalam ayat 117 surah Hud yang bermaksud : Dan Tuhanmu tidak sekali-kali hendak membinasakan mana-mana negeri dengan sebab kezaliman penduduknya selagi mereka sentiasa memperbaiki keadaan sesama sendiri.

Ayat ini diletak bagi mengingatkan kita bahawa proses berlakunya kemusnahan, kehancuran dan keruntuhan negara memang diperakui oleh Allah melalui kalamNya. Allah mengingatkan kita bahawa sesebuah negara dan tamadun itu akan hancur jika mereka sendiri tidak membaiki keadaan mereka. Wallahu'alam...

1 ulasan:

Tanpa Nama 6 Mei 2009 pada 10:43 PTG  

betoi la yg enta kata tu. tapi filem yg macam tu yg laku. so, produser akan pilih keuntungan. dorang meniaga. mental org kita suka benda macam tu. sbb tu dulu raihan buat filem Raudhoh dengan teknologi canggih, tapi tetap rugi.

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP